Ćwiczenie - Bezpieczne miejsce
"Bezpieczne miejsce" jest ćwiczeniem przeznaczonym dla dzieci (a także nastolatków) doświadczających trudnych sytuacji, wydarzeń traumatycznych, a także dzieci przejawiających symptomy PTSD (post-traumatic stress disorder). Ćwiczenie daje możliwość doświadczenia pozytywnych emocji , jest pomocne w obniżeniu napięcia i w podniesieniu poczucia bezpieczeństwa.
Celem ćwiczenia jest stworzenie przez dziecko swojego osobistego bezpiecznego miejsca. "Bezpieczne miejsce" może być wykonywane w różnych modalnościach. Jeżeli będzie ono realizowane w formie rysunkowej, przykładowa instrukcja może brzmieć następująco:Narysuj miejsce, w którym czujesz się bezpieczny. Jak wygląda to miejsce? Może być to miejsce które znasz, albo miejsce nieznane i całkowicie stworzone przez Ciebie... Najważniejsze jest to, że jest to miejsce, w którym czujesz się bezpieczny...
Do stworzenia "Bezpiecznego miejsca" można wykorzystać:
KREDKI
Standardowo "Bezpieczne miejsce" można tworzyć rysując je kredkami i flamastrami. Ponieważ nie dla każdego dziecka ten rodzaj aktywności plastycznej jest komfortowy, stąd warto mieć w zanadrzu inne materiały plastyczne.
PLASTELINĘ
"Bezpieczne miejsce" może być również tworzone przy pomocy plasteliny.
COLLAGE
Dzieci swoją pracę mogą wykonać także metodą collage'u (z wycinanych i naklejanych na papier obrazków z gazet)
FORMĘ 3D
Bardzo ciekawym i angażującym sposobem pracy jest wykonanie bezpiecznego miejsca w formie trójwymiarowej, przy użyciu małego kartoniku (np. po butach) oraz rożnych dostępnych przedmiotów codziennego użytku, zabawek i miniaturek.
Ważne
Kiedy dziecko stworzy już swoje "Bezpieczne miejsce", zaproponujmy mu możliwość porozmawiania o tym miejscu. Jeżeli dziecko wyrazi chęć, posłuchajmy z jakich powodów miejsce jest dla niego wyjątkowe. Na koniec zaznaczmy, że od tej pory sekretne miejsce należy tylko do niego i dziecko będzie mogło tam wrócić, kiedykolwiek będzie chciało poczuć się bezpiecznie.
Dodatkowo
Powstałe "Bezpieczne miejsce" można także wykorzystać do dziecięcych wizualizacji. Dziecko może zamknąć oczy i przenieść się w wyobraźni do swojego bezpiecznego miejsca. Aby wizualizacja wywoływała więcej pozytywnych emocji, można poprosić dziecko, aby wyobrażając sobie swoje bezpieczne miejsce, opowiedziało nam:
- jaka w bezpiecznym miejscu panuje pogoda
- jaka panuje tam atmosfera
- co dziecko tam widzi
- co dziecko tam słyszy (czy słyszy jakies dźwięki)
- czy można tam poczuć jakieś zapachy albo wrażenia dotykowe (np. zapach lodów truskawkowych lub miękki dotyk futerka kota)
- jak dziecko się tam czuje
Komentarze
Prześlij komentarz