Gdzie mieszkają nasze emocje?
fot. clipartbest.com |
Emocje mają odzwierciedlenie w naszym ciele i
psychice. Emocja radości może kojarzyć nam się z jakimiś specyficznymi
wydarzeniami, ale oprócz tego, jest zapośredniczona w szeregu procesów naszego
organizmu, na przykład reakcjach biochemicznych czy skurczach mięśni. Obecność i rodzaj odczuwanej emocji rozpoznajemy
głównie po reakcjach fizjologicznych organizmu. Kiedy przeżywamy lęk, możemy
się intensywnie pocić, drżeć, odczuwać suchość w ustach. Kiedy czujemy radość,
oddech może stać się głębszy a serce bić szybciej. To, co dzieje się w naszym ciele,
jest więc głównym pomocnikiem w zakresie identyfikacji odczuwanych emocji. Dobrym ćwiczeniem pogłębiającym umiejętność rozpoznawania własnych
emocji, może być zadanie sobie pytań: Jak/ gdzie odczuwam w swoim ciele radość,
lęk, złość, smutek?
Dziś
chciałabym podzielić się bardzo przydatnym ćwiczeniem do kreatywnego wykorzystania
w pracy i zabawie z dziećmi zarówno przez terapeutów jak i rodziców. Sprawdza się wspaniale jako narzędzie
diagnostyczne, kiedy chcemy dowiedzieć się jakie emocje odczuwa dziecko, jak
ich doświadcza oraz w jaki sposób je wyraża.
Ćwiczenie pomaga także maluchom wyrazić
w bezpieczny sposób cały wachlarz odczuwanych emocji, nauczyć się ich
rozpoznawania i zdobyć większą świadomość ich odczuwania.
Potrzebne materiały
- kontur człowieka (można go znaleźć tutaj)
- kolorowe kredki, flamastry (co najmniej cztery kolory)
- farby do malowania palcami (do wykonania ćwiczenia metodą finger painting)
Przebieg ćwiczenia
Na
początku ćwiczenia rozmawiamy z dzieckiem ogólnie o emocjach, ich rodzajach,
sytuacjach, w których możemy wszyscy ich doświadczać. Następnie dziecko przyporządkowuje wybrane
kolory do poszczególnych emocji, np. pomarańczowy może oznaczać radość,
czerwony złość, itp. Ważne, aby dziecko samo dobrało kolory do emocji. Następnie
prosimy, aby dziecko namalowało, gdzie w jego ciele mieszkają wybrane emocje. Konkretne emocje są "kolorowane" konkretnym kolorem. Do
malowania wykorzystujemy specjalny kontur postaci ludzkiej.
Warto pamiętać
Jeżeli
dziecko wyraża ochotę, praca twórcza możne być także pogłębiona o empatyczną rozmowę na temat:
- emocji dziecka mieszkających w ciele
- sytuacji, w których pojawiają się dane emocje dziecka
- konstruktywnych i niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami takimi, jak na przykład złość czy lęk
Komentarze
Prześlij komentarz