Gdzie mieszkają nasze emocje?



fot. clipartbest.com
Emocje mają odzwierciedlenie w naszym ciele i psychice. Emocja radości może kojarzyć nam się z jakimiś specyficznymi wydarzeniami, ale oprócz tego, jest zapośredniczona w szeregu procesów naszego organizmu, na przykład reakcjach biochemicznych czy skurczach mięśni. Obecność i rodzaj odczuwanej emocji rozpoznajemy głównie po reakcjach fizjologicznych organizmu. Kiedy przeżywamy lęk, możemy się intensywnie pocić, drżeć, odczuwać suchość w ustach. Kiedy czujemy radość, oddech może stać się głębszy a serce bić szybciej. To, co dzieje się w naszym ciele, jest więc głównym pomocnikiem w zakresie identyfikacji odczuwanych emocji. Dobrym ćwiczeniem pogłębiającym umiejętność rozpoznawania własnych emocji, może być zadanie sobie pytań: Jak/ gdzie odczuwam w swoim ciele radość, lęk, złość, smutek?

Dziś chciałabym podzielić się bardzo przydatnym ćwiczeniem do kreatywnego wykorzystania w pracy i zabawie z dziećmi zarówno przez terapeutów jak i rodziców. Sprawdza się wspaniale jako narzędzie diagnostyczne, kiedy chcemy dowiedzieć się jakie emocje odczuwa dziecko, jak ich doświadcza oraz w jaki sposób je wyraża. 

Ćwiczenie pomaga także maluchom wyrazić w bezpieczny sposób cały wachlarz odczuwanych emocji, nauczyć się ich rozpoznawania i zdobyć większą świadomość ich odczuwania.


Potrzebne materiały

  • kontur człowieka (można go znaleźć tutaj)
  • kolorowe kredki, flamastry (co najmniej cztery kolory)
  • farby do malowania palcami (do wykonania ćwiczenia metodą finger painting)

Przebieg ćwiczenia

Na początku ćwiczenia rozmawiamy z dzieckiem ogólnie o emocjach,  ich rodzajach, sytuacjach, w których możemy wszyscy ich doświadczać. Następnie dziecko przyporządkowuje wybrane kolory do poszczególnych emocji, np. pomarańczowy może oznaczać radość, czerwony złość, itp. Ważne, aby dziecko samo dobrało kolory do emocji. Następnie prosimy, aby dziecko namalowało, gdzie w jego ciele mieszkają wybrane emocje. Konkretne emocje są "kolorowane" konkretnym kolorem. Do malowania wykorzystujemy specjalny kontur postaci ludzkiej.


Warto pamiętać

Jeżeli dziecko wyraża ochotę, praca twórcza możne być także pogłębiona o empatyczną rozmowę na temat:
  • emocji dziecka mieszkających w ciele
  • sytuacji, w których pojawiają się dane emocje dziecka
  • konstruktywnych i niekonstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami takimi, jak na przykład złość czy lęk 


Komentarze