Jak usprawnić proces uczenia się malucha?
Maluchy, ze względu na
etap rozwoju poznawczego, w którym się znajdują, mogą mieć sporą trudność w
rozumieniu komunikatów dorosłego (pokazywanie obrazków, komunikaty werbalne). Dzieje
się tak, ponieważ maluchy nie rozwinęły jeszcze w pełni umiejętności posługiwania
się kodem ikonicznym i symbolicznym. Najwięcej kłopotów sprawiają im słowne
polecenia typu „wyjaśnię ci, co masz zrobić”. Kiedy polecenia te są do tego
złożone (kilka pośrednich poleceń w jednym), maluch kompletnie gubi się, nie spełniając
oczekiwań dorosłego. Aby zapobiec dyskomfortowi dziecka i frustracji dorosłego,
który przez pomyłkę może uznać, że dziecko celowo go nie słucha ( a nie - nie
rozumie), warto skorzystać z innego sposobu organizacji procesu uczenia się malucha.
Sposób ten nazywamy modelowaniem, czyli prezentowaniem dziecku sposobu wykonania
danej aktywności. Dziecko najłatwiej i najefektywniej uczy się bowiem
obserwując inną osobę (modela) i w ślad za tym samodzielnie powtarzając daną czynność.
Nauczyciele i rodzice, którzy
chcą wspierać maluchy w efektywnym procesie uczenia się, mogą skorzystać z
poniższych wskazówek związanych z modelowaniem.
- Zachęć malucha do wspólnej aktywności. Jeśli dziecko nie reaguje a aktywnością, do której chcesz zachęcić dziecko są klocki, po prostu usiądź wśród zgromadzonych klocków i zacznij je oglądać z wielkim zainteresowaniem. Możesz także zacząć je układać w rzędzie. Maluch zapewne zaraz do Ciebie przybiegnie, bo też będzie chciał robić to, co sprawia dorosłemu tyle frajdy
- Okazuj zadowolenie i frajdę z zabawy
- Złożone czynności (na przykład układanie domku z klocków) realizuj w podziale na kilka czynności następujących po kolei. Pomoże to dziecku swobodnie je naśladować
- Nazywaj wykonywane czynności (krótko) oraz ich efekty
- Okazuj zadowolenie z tego, co zostało zrobione (na przykład „Zbudowałeś domek, świetnie, bardzo się cieszę!”)
Jeżeli chcemy ukierunkować zachowanie młodszego dziecka poprzez polecenia słowne, pamiętajmy, aby były one formułowane jak najbardziej konkretnie. Powinny być to krótkie, proste komunikaty (pamiętajmy, że małe dziecko ma trudności w posługiwaniu się kodem symbolicznym). Wskazówki jak z powodzeniem tworzyć takie komunikaty można znaleźć tutaj
Komentarze
Prześlij komentarz