Mapa Złości


Mapa Złości to zabawa, która świetnie sprawdza się na wszelkich zajęciach z zakresu profilaktyki złości i agresji. Zadanie polega na skonstruowaniu osobistej mapy, która zawiera kilka ważnych informacji na temat emocji złości. Mapa porządkuje te informacje i nadaje im spójny kształt. Dzięki niej dziecko uczy się rozpoznawania wczesnych sygnałów złości płynących z ciała oraz ma szansę skompletować przydatne strategie radzenia sobie ze złością. Poznaje i oswaja emocję złości i uczy się efektywniej radzić sobie z nią w przyszłości. 


Korzyści płynące z zabawy:


  • rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko odczuwa złość 
  • identyfikacja wczesnych sygnałów złości
  • poszerzenie zakresu konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze złością
  • nauka rozmawiania o emocjach

Opis zabawy

Zabawa dobrze sprawdza się zarówno w wariancie indywidualnym, jak i grupowym. Możemy poprzedzić ją ciekawą rozmową o piratach, czy poszukiwaczach skarbów, którzy korzystają z map, a nawet często sami je tworzą. Powiedzmy dziecku, że za chwilę będzie miało możliwość stworzenia osobistej mapy złości. Mapa, która powstanie, będzie cennym skarbem i pomoże mu zostać ekspertem od własnych emocji. 

Następnie dziecko dostaje mapę-szablon ( można go znaleźć tutaj ), zawierający puste obszary, w które dziecko wpisuje odpowiedzi na wyszczególnione pytania. Każdy z obszarów dotyczy emocji złości, jej komponentów niewerbalnych, a także efektywnych i nieefektywnych sposobów radzenia sobie z tą emocją. Jeżeli dziecko nie będzie potrafiło wypełnić jakiegoś obszaru mapy (na przykład nie potrafi powiedzieć, co dzieje się z jego ciałem, gdy odczuwa złość) pomagamy mu zadając proste, najlepiej obrazowe pytania (Wyobraź sobie, że bardzo się zezłościłeś, co się dzieje z twoimi rękami, nogami, oddechem,.... itp.)

Poszczególne obszary do wypełnienia w szablonie to:

Kiedy czuję złość? - szukanie sytuacji, miejsc, w których dziecko najczęściej odczuwa złość

Co się dzieje z moim ciałem, kiedy się złoszczę? - jak dziecko rozpoznaje po swoim ciele, że czuje złość; co dzieje się z jego ciałem, kiedy czuje złość

Co robię, kiedy czuję złość? - jak dziecko zachowuje się, kiedy odczuwa złość (konkretne przykłady)

Co mogę zrobić, aby poradzić sobie ze złością? - szukanie sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze złością


Kiedy mapa będzie już gotowa porozmawiajmy z dzieckiem o tym, co najbardziej podobało mu się w ćwiczeniu, czego się dowiedziało  i zachęćmy je, aby korzystać ze swojej osobistej mapy w przyszłości:)

Komentarze

Prześlij komentarz