Sygnały ADHD u małego dziecka - jak sobie radzić?
![]() |
fot. lullabuy.co.uk |
Choć
zespół nadpobudliwości psychoruchowej diagnozuje się dopiero w wieku sześciu
lat, sygnały tego zaburzenia pojawiają się od najmłodszych lat dziecka. Ich
rozróżnienie sprawia wiele trudności ponieważ zarówno nadruchliwość jak i
impulsywność wpisują się w naturalny pejzaż zachowań maluchów.
Wczesne objawy nadruchliwości, impulsywności i zaburzeń uwagi stanowią duży problemem i nie lada wyzwanie w codziennej pracy wychowawczej. Pierwszym krokiem jest więc identyfikacja wczesnych sygnałów ADHD oraz dobór odpowiednich strategii postępowania, które umożliwią maluchom lepsze funkcjonowanie w środowisku przedszkolnym.
Wczesne sygnały ADHD
Dr. Mark
Mahone, dyrektor Zakładu Neuropsychologii w Kennedy Krieger Institute w Baltimor, podał listę wczesnych oznak, które mogą wskazywać na ryzyko diagnozy ADHD w późniejszym
wieku.
Zaliczył do
nich między innymi:
- nielubienie i unikanie aktywności, które wymagają koncentracji uwagi przez więcej niż jedna,dwie minuty
- szybka utrata zainteresowanie daną aktywnością i przechodzenie do kolejnej
- wyróżnianie się gadatiwością i hałasowaniem w porównaniu do innych maluchów
- wspinanie się na różne rzeczy po wcześniejszej instrukcji, aby tego nie robić
- bycie w nieustannym ruchu
- inicjowanie sytuacji, które zagrażają własnemu bezpieczeństwu
- bycie wyjątkowo otwartym w stosunku do obcych osób/bardzo szybkie oswajanie się z nowymi osobami
- częste epizody zachowań agresywnych względem rówieśników
Strategie pracy z objawami
Nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i impulsywność to
osiowe objawy ADHD. Należy pamiętać, że są one niezależne od woli dziecka, stąd zdecydowanie unikamy karania za objawy. W zamian wdrażamy specyficzne strategie pracy
pomagające maluchom w radzeniu sobie z objawami i poprawiające ich codzienne
funkcjonowanie.Poniżej kilka wskazówek przydatnych w pracy z maluchami z
symptomami ADHD w domu i przedszkolu.
·
Ze względu
na problemy z pamięcią instrukcje podawaj w etapach ( przechodź do kolejnych,
kiedy dziecko skończy poprzednie).
· B/ Formułuj
czytelne konkretne polecenia
Aby
polecenie miało szansę realizacji, potrzebne jest nawiązanie bezpośredniego
kontaktu z dzieckiem. Podejdź do dziecka, nawiąż z nim kontakt wzrokowy. Jeżeli
dziecko siedzi możesz kucnąć obok niego i delikatnie dotknąć jego ramienia.
Formułuj krótkie - dwu-, trzywyrazowe konkretne polecenia. Zamiast mówić, czego
dziecko nie powinno robić, skoncentruj się na tym, co chciałbyś, aby zrobiło.
Na przykład polecenie „Mateuszku nie rozrzucaj zabawek” zamieniamy na
„Mateuszku schowaj zabawki do pudełka”. Nie zapomnij o powtórzeniu polecenia i dopilnowaniu jego wykonania. Gdy
dziecko wykona nasze polecenie, koniecznie nie zapominajmy go pochwalić!
· C/ Przypominaj
i powtarzaj
Ze względu
na problemy z koncentracją i pamięcią dziecko potrzebuje licznych powtórzeń i
przypomnień, aby sprawnie funkcjonować. Dziecko z zespołem nadpobudliwości często nie jest w stanie przypomnieć sobie obowiązujących zasad, choć je zna. Pomocne więc będą systematyczne przypomnienia o zasadach obowiązujących w danym momencie, aby ułatwić dziecku właściwe ukierunkowanie własnego działania. Bardzo dobrze sprawdza się również przypominanie zasad w formie wizualnej, zwłaszcza młodszym maluchom. Przykładowe "wizualne przypominajki" można znaleźć tutaj
· D/ Stwórz uporządkowane środowisko
Dzieci z
zespołem nadpobudliwości potrzebują wyraźnej czytelnej struktury i uporządkowania.
Pomocne będą wszelkiego rodzaju plany dnia (ciekawy pomysł jego wizualnej formy
można znaleźć tutaj), plany poszczególnych
aktywności a także określenie jakie zachowania są dopuszczalne a jakie nie ( kontrakty,
kodeksy, itp.)
· E/ Zagospodaruj nadruchliwość
Pamiętajmy,
że w przypadku ADHD nadruchliwość jest objawem a nie chęcią zrobienia nam na
złość. Dzieci z zespołem nadpobudliwości nie są zdolne do dłuższego usiedzenia
w miejscu. Zagospodarowanie nadruchliwości może być doskonałym sposobem na
poradzenie sobie z problemem „ciągłej nadwyżki energii”. Należy wyraźnie
ustalić, co dziecko może robić (np. ściskanie gumowej piłeczki, pójście
na 3 minuty do Krainy Zabawy, aby poskakać na piłce lub posiedzieć na zabawnym
siedzisku) oraz czego nie może (wybiegać z sali, zaczepiać innych dzieci,
rzucać zabawkami). Inne pomysły na zagospodarowanie nadruchliwości to na
przykład rozdanie przez dziecko kredek lub poukładanie zabawek. Niezastąpione jest także przeplatanie wszelkich zajęć dynamicznymi zabawami bazującymi na aktywności ruchowej.
· F/ Zwróć uwagę
na organizację sali
Nadpobudliwe
maluchy powinny siedzieć blisko nauczyciela, najlepiej w towarzystwie
spokojnego dziecka. Sala, w której przebywają dzieci, powinna być wyposażona w specjalnie
zorganizowany kącik (np. kraina odpoczynku), do którego maluch będzie mógł się
wycofać, jeśli potrzebuje pobycia samemu i zminimalizowania rozpraszających
bodźców.
· G/ Bądź
konsekwentny
Konsekwencja
jest najistotniejszą częścią pracy z dzieckiem z ADHD. Im bardziej będziemy
konsekwentni, tym bardziej nasze zachowanie stanie się przewidywalne i czytelne
dla dziecka.
· H/ Chwal
dziecko
Chwalmy
dziecko za zachowania, które chcemy wzmacniać. Koniecznie od razu po
wystąpieniu pożądanego zachowania. Pochwały oprócz tego, że dodadzą „skrzydeł”,
staną się także cennym drogowskazem podpowiadającym jak należy się zachowywać. O
pomocnych pochwałach behawioralnych można przeczytać tutaj
Pamiętajmy
także o wyspach kompetencji - dostarczajmy dziecku możliwości, aby mogło
odnieść sukces w tym, co szczególnie mu wychodzi!
Komentarze
Prześlij komentarz